Att underhålla ditt drev är en viktig del av att säkerställa båtens prestanda och livslängd. Drevservice är en process där drevet på din båt kontrolleras, rengörs och repareras för att förhindra skador och försämrad funktion. Nedan kan du läsa om vad en drevservice hos Båtspecialisten i Stockholm innebär, hur ofta du bör göra det, samt hur du själv kan kontrollera viktiga delar som anoder och bälgar.
En drevservice omfattar en rad olika inspektioner och åtgärder för att säkerställa att drevet fungerar optimalt. Följande moment ingår:
Rengöring av drevet: Avlägsning av smuts, alger och havstulpaner som kan påverka drevets prestanda.
Byte av olja i drevet: Kontroll och byte av drevolja för att säkerställa att inga metallpartiklar eller vatten trängt in.
Kontroll av anoder: Inspektion av anoderna för att se till att de fungerar som de ska och skyddar drevet mot korrosion.
Kontroll av bälgar: Bälgarna inspekteras för eventuella sprickor eller slitage som kan leda till läckage.
Kontroll av propellern: Propellern tas av och inspekteras för skador eller obalans som kan påverka båtens gång.
Smörjning av rörliga delar: Alla rörliga delar smörjs för att säkerställa smidig funktion.
Täthetskontroll: Kontroll av att ingen vatteninträngning sker i drevet, vilket kan orsaka skador.
Drevservice bör utföras årligen, särskilt i slutet av säsongen innan båten vinterförvaras. Om du kör mycket med båten kan det vara bra att kontrollera drevet oftare, eller om du misstänker att något inte fungerar som det ska. Regelbunden service förebygger dyra reparationer och förlänger livslängden på både drevet och motorn.
Det finns några vanliga tecken som indikerar att ditt drev kan behöva service:
Oljeläckage: Om du ser olja i vattnet kring drevet eller under båten, kan det vara ett tecken på att drevet har läckage.
Ovanliga ljud: Skrammel, gnissel eller andra onormala ljud när du använder drevet kan signalera problem.
Svårigheter att växla: Om du märker att det blir svårt att växla mellan fram och back kan det bero på slitage eller problem med drevet.
Dålig prestanda: Om båten har svårt att accelerera eller om maxhastigheten minskar utan uppenbar anledning, kan drevet behöva inspekteras.
Anoder är offermetaller som skyddar drevet från korrosion genom att själva rosta istället för metallen på drevet. Anoder bör kontrolleras regelbundet, och om de är mer än hälften nedslitna bör de bytas ut.
Inspektera visuellt: Kolla anoderna för tecken på kraftigt slitage eller korrosion. Om de är ojämnt slitna kan det tyda på att skyddet inte fungerar som det ska.
Byt vid behov: Om anoderna är nedslitna till hälften eller mer, byt ut dem snarast. Det är en enkel åtgärd som kan förhindra dyrbara skador på drevet.
Bälgarna på drevet skyddar viktiga delar från vatteninträngning och måste vara i gott skick för att undvika skador. Spruckna eller slitna bälgar kan leda till allvarliga problem som vatten i drevoljan eller motorrummet.
Lyft båten: För att komma åt drevet behöver båten lyftas ur vattnet.
Demontera drevet: Ta bort drevet enligt tillverkarens anvisningar.
Inspektera och byt bälgarna: Ta bort de gamla bälgarna och inspektera för eventuell skada eller slitage. Montera nya bälgar och se till att de sitter ordentligt på plats.
Återmontera drevet: Sätt tillbaka drevet och kontrollera att allt är korrekt åtdraget och tätat.
Det är ofta rekommenderat att byta bälgar vartannat år, men beroende på användning kan det vara nödvändigt att göra det oftare.
Vid frågor eller funderingar når du oss på 076-309 09 51 eller så kan du fylla i kontaktformuläret nedan så återkommer vi till dig.
Skicka in formuläret så återkommer vi inom 24h med prisförslag