Vinterkonservering båt

Vi förvarar din båt över vintern.

Hur förvarar man båten under vintern?

I norden olikt resten av världen tar vi ofta upp båten under vintern. Detta för att undvika skador på skrov och komponenter orsakat av is och kyla. Det finns flera sätt att vinterförvara sin båt. Den kan ligga isfritt kvar i vattnet med hjälp av en ispropeller som skapar rörelse i vattnet runt båten så att vattnet inte fryser. Det vanligaste är att båten tas ur vattnet och förvaras antingen under skydd eller inomhus varmt eller kallt. Det som blir alltmer vanligt är att båten krymp plastas. Om båten står kallt behöver även motorn, vattensystemet och septisystemet konserveras för att förhindra förfrysning.

Guide inför vinterkonservering av båten

Det är av största vikt att vinterkonserveringen går rätt till, annars riskerar man stora skador och på vattensystem och motor vilket kan vara kostsamma att reparera.

  1. Konserveringen delas upp i två delar, motor och vatten/septisystem. Motorns kylsystem ska spolas igenom med en vätska som skyddar mot korrosion och frysning. Det vanligaste är att man använder glykol. Att tänka på med glykolen är att man använder Propylen glykol då denna är den mest miljövänliga glykolen, den ska dock helst inte användas i motorns interna system då den inte är lika effektiv över tid som etylenglykolen (OBS, de två får inte blandas).

  2. Det finns två olika varianter på kylsystem i en båt. De med internt kylsystem och de som är direktkylda med sjövatten. I konserveringssynpunkt skiljer sig dessa. Har man ett direktkylt system krävs det att man varmkör motorn alt plockar ur termostaten vid konservering. Med ett internt kylsystem behöver man inte varmköra motorn då termostaten sitter i det interna systemet.

  3. Det finns flera olika sätt att få igenom vätskan genom motorn. Det finns mussla samt drevsäck som är de vanligaste två. Musslan sätts över vattenintaget på drev/växelhus, drevsäcken hängs under/runt drevet. Motorn startas sen för att suga in glykolblandningen. I vissa fall krävs ett tryck från en extern pump när man använder mussla vilket kan vara lite omständigt, detta behövs inte när man använder en drevsäck. Dock krävs det att man har med sig mycket mer glykol vid användning av drevsäck.

  4. När glykolblandningen börjar komma ut med avgaserna är konserveringen klar, alt när motorn med direktkylt system är i arbetstemperatur.