Motorn kräver underhåll för att kunna prestera och hålla över tid. Vid en motorservice tas motorn om hand just av den anledningen. Utförs inte motorservice med jämna mellanrum slits motorn snabbare och prestandan sjunker.
Vid en motorservice byter vi olja, oljefilter, vevhusfilter samt gör en okulär kontroll på motorn avseende läckage och slitage. Beroende på motortimmar byter vi även bränslefilter, luftfilter, aggregatrem samt kamrem vid en motorservice.
Vi monterar din motor på plats, inom- och utombordare. Vår servicebil är fullt utrustad och redo att ta hand om din motor.
Båtens botten behöver bottenmålas för att skydda botten mot påväxtning av alger och snäckor. Om man inte båttenmålar så blir det beväxning vilket gör att båten får högre vattenmotstånd vilket i sin tur gör att man förbrukar mer bränsle.
Vi börjar med att avlägsna den lösa färgen från tidigare bottenmålning samt slipar av alla kanter som blir. Viktigt att man tar hand om färgen från den gamla bottenmålningen för miljöns skull. Vattenlinjen tejpas sen för att få en snygg kant, sen påförs den nya bottenmålningen.
Vill man ha en spegelblank yta på fribord eller överbyggnad är det polering som krävs. Många tror att vaxningen är det som ger den blanka ytan. Precis som vid målning så är det underarbetet som ger resultat. Det gäller även vid polering av din båt.
Polering av till exempel fribord värms topcoaten upp och ”smälter” ihop repor som uppkommit genom åren. Efter poleringen blir ytan blank som en spegel. Polering gör ytan även motståndskraftig mot smuts då den blir blank. Vaxet skyddar sedan ytan ytterligare från smuts och UV-strålning.
Vi börjar med att tvätta ytan som ska poleras med båtschampo för att sen torka av. Poleringen görs med en polermaskin samt polermedel för att få upp topcoaten till rätt temperatur. Ytan får inte heller bli för varm då den kan brännas. Efter poleringen försluts ytan med vax.
Inplastning av båtar görs för att skydda båten vid förvaring, oftast på vintern.
I Sverige tar nästan alla upp sin båt på vintern för att skydda den från is och snö. När båten sen är på land behöver den fortfarande skyddas mot vädret. Inplastning av din båt är att föredra över presenning då inplastningen håller bättre mot väder och vind, dessutom sitter plasten åt och skav på båten undviks.
Vi börjar med att sätta upp en ställning på båten som agerar stomme. Krympplasten läggs på för att sedan värmas så att den krymper runt båten och blir tight. I toppen av inplastningen monterar vi sedan ventiler för att luften inte ska stå still. Tillval för blixtlåsdörr finns för att kunna komma in i inplastningen under vintern.
En tillbehörsmontering är en montering av utrustning som tidigare ej varit monterad alt ersättning av tidigare tillbehör.
Alla båtar är unika och alla skeppare är olika. Vi alla vill utrusta sin båt på sitt sätt. Vid en tillbehörsmontering kan man få just det, den utrustning man vill ha på den plats man vill ha. Tillbehörsmontering av till exempel plotter eller ankarspel är vanligt.
Vi går först igenom vad som önskas monteras samt vart i båten det ska monteras. Det är viktigt att tänka igenom tillbehörsmonteringen i detalj. När märke/modell och placering är klar monterar vi tillbehöret. Det kan till exempel vara. Ankarspel, bogpropeller, plotter, batteriövervakning, solceller, samt bränsleflödesmätare för att nämna några.